Ha én környezeti jogokat védő, illetve azok társadalmi gyakorlását előmozdító civil szervezet lennék, biztos örülnék annak, hogy a környezeti szempontok érvényesülésével megbízott felelős hatóság a tevékenységét meghatározó jogszabályt a társadalmat megillető jogok szempontjából a lehetséges legkiterjesztőbb módon gyakorolja.
Amennyiben ugyanis a jogalkotó ezt a fajta rugalmasságot - a kiterjesztő értelmezésre való lehetőséget - nem akarta volna megadni a jogalkalmazónak, akkor az érintett nyilvánosság fogalma alatt egyértelművé tette volna, hogy az egyenlő a hatásterületi lakosság nyilvánosságával. De nem így tette.
A környezeti hatásvizsgálati- és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése a) pontja ugyanis az alábbiak szerint határozza meg az érintett nyilvánosság fogalmát:
"érintett nyilvánosság az,
aa) akire/amelyre az e rendelet szerinti eljárásban hozott döntés kihat, vagy kihathat,
ab) amely az e rendelet szerinti eljárásban hozott döntésben egyébként érdekelt, ideértve a Kvt. 98. § (1) bekezdésében foglalt környezetvédelmi szervezetet is."
Az érintett nyilvánosság tehát nem azonos a hatásterületen élő lakossággal!
Mivel azt gondoljuk, hogy a Paks II beruházás a hosszú távú biztonságos energiaellátás egyik fontos eleme, továbbá az atomerőmű egy nagy alaperőmű, így a teljes lakosságot érinti: szükséges, hogy a társadalom élvezhesse a környezeti információkhoz történő hozzáféréshez való jogát. Ezért nem csak bárki számára hozzáférhető a teljes környezeti hatástanulmány, hanem a Beruházó erre számos - egyébként a vonatkozó Kormányrendelet által nem megkövetelt, önként vállalt - tevékenységével igyekszik is felhívni a figyelmet.
Ahogy azt a 2015. május 7-i paksi közmeghallgatáson az illetékes környezetvédelmi hatóság is megerősítette, várják az észrevételeket, NEM csak a hatásterületi nyilvánosság részéről, és egészen az eljárást meghozó határozat kiadásáig.
A nyilvánosságtól származó észrevételeket - ahogy azt az Energiaklub szakértői is tudják - a hatóság érdemben megvizsgálja, és dönt majd az egyes észrevételek befogadhatóságáról. Ezt majd a határozatnak is tartalmaznia kell.
Ha én környezeti jogokat védő, illetve azok társadalmi gyakorlását előmozdító civil szervezet lennék, nem csak örülnék, de mindent meg is tennék, hogy a nyilvánosság az őt megillető jogokat gyakorolhassa. Szemben az Energiaklubbal, NEM keltenék félreértést az abban járatlan olvasóban a blogbejegyzésemben elrejtett pontatlanságokkal és más sztereotípiákból fakadó félreértelmezésekkel.
Kedves Nyilvánosság, a környezetvédelmi hatóság ugyanis várja az észrevételeket!
Annak érdekében, hogy minél szélesebb körben előmozdíthassuk a nyilvánosságot megillető jogok gyakorlását - amely különös relevanciával bír a környezeti vonatkozású közigazgatási hatósági eljárások során -, figyelemmel kísérjük a társadalmi szervezetek kapcsolódó tevékenységét és készek vagyunk olyan közösen elfogadott eszközöket alkalmazni, amelyek valamennyi érdekelt fél, de különösen a társadalom megelégedését és szakszerű, tényszerű tájékoztatását szolgálják.
Aszódi Attila