Láncreakció

Aszódi Attila információs blogja a Paksra tervezett új blokkokkal kapcsolatban

Nemzetközi szakasz: ukrán állomás

2015. október 12. 08:44 - Prof. Dr. Aszódi Attila

A magyar szakértőkkel Kijevben is bemutattuk a Paks II. projekt környezeti hatásait

A magyar delegáció október 7-én és 8-án Kijevben volt, hogy a Paks II. projektről beszámoljon az érdeklődőknek. Mint ahogy már korábbi bejegyzésekben leírtam tapasztalatinkat a horvátországi, osztrák és romániai (Nagyvárad és Temesvár) nyilvános fórumokról, úgy most a legutóbbi, ukrán állomás eredményeiről is szeretném tájékoztatni olvasóimat.

A nyilvános fórumot és szakértői konzultációt az ukrán Espoo-i kapcsolattartó fél kérésére Kijevben tartottuk meg, bár – ahogy azt a Környezeti Hatástanulmány is bemutatja – nem várható semmilyen semlegestől eltérő hatás az ukrajnai területeken sem.

Bár az Ukrán Ökológia és Természeti Erőforrások Minisztériuma szerint nem volt jelentős előzetes érdeklődés a projekttel kapcsolatban, mégis több környezetvédelmi és civil szervezet is megtisztelt bennünket jelenlétével. A nyilvános fórum helyi idő szerint szerdán 13 órakor kezdődött, és fél kilenc körül zártuk le a megbeszéléseket, miközben mindössze két rövid szünetet tartottunk. Ezzel az ukrán fórum az egyik legnagyobb aktivitást hozó nemzetközi fórumaink közé került.

A megjelent hallgatóság részletes kérdéseket tett fel az erőmű hűtéséről, a Duna hőterheléséről, érdeklődtek a hűtőtornyos hűtés lehetőségeiről, valamint a biztonsági rendszerek működéséről. A kérdéseket részletesen megválaszoltuk, bemutattuk a blokkok biztonságát szavatoló kiemelkedő műszaki megoldásokat.

Természetesen felmerültek országspecifikus témák is. Az egyik ilyen kérdés a magyar-orosz megállapodás volt, amelyet a megjelent lakossági felszólalók nehezményeztek, de igyekeztünk megnyugtatni őket, hogy nem jár hátránnyal Ukrajna számára a két új paksi blokk építése: az erőmű 100%-ban magyar tulajdonban marad.

A másik kardinális kérdés az Ukrajnán keresztüli esetleges üzemanyag-szállítás kérdése volt.

Itt elmondtuk, hogy ez (a jelenlegi gyakorlatnak megfelelően) a három érintett ország nukleáris biztonsági hatóságainak együttes ellenőrzése mellett kell, hogy megvalósuljon, nagyon szigorú biztonsági előírások betartása mellett. Mivel minden egyes alkalommal külön engedélyt kell beszerezni a szállításra, ez a kérdés nem témája a Paks II. erőmű környezeti hatásairól szóló vizsgálatoknak, önálló engedélyezési eljáráshoz kötött tevékenységről van szó. A jogszabályok szerint az üzemanyag szállítását nem is lehet elindítani, amíg minden érintett ország hatósága egyöntetűen meg nem adja hozzá az engedélyt. Ha a szállítás műszaki, engedélyezési vagy más egyéb okból nem lenne lehetséges, akkor más útvonal is biztosítható, amelyre ugyanúgy szigorú engedélyezési feltételeket kell érvényesíteni.

_dsc0974_00021_v2.jpg

Fotó: MVM Paks II.

A másnapi, csütörtöki szakmai konzultáció 4 óra hosszat tartott. Az ukrán szakértői gárda tagjai között voltak az ukrán atomenergetikai felügyeleti szerv munkatársai is, akik az országukban nagy számban üzemelő VVER-1000 reaktorok technológiáját nagyon jól ismerik. (Ennek a reaktortípusnak a jelentősen továbbfejlesztett változatát tervezzük a Paks II. projekt keretein belül Pakson megépíteni.)

A következő állomás október 12-én hétfőn Szlovénia lesz, Ljubljanában nyilvános fórumra és szakértői konzultációra is sor kerül. Természetesen arról az útról is jelentkezek majd egy rövid összefoglalóval.

 

Aszódi Attila

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aszodiattila.blog.hu/api/trackback/id/tr57952920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.