Láncreakció

Aszódi Attila információs blogja

A jelenlegi villamosenergia-piaci modell megbukott, sürgős felülvizsgálatra szorul

2022. szeptember 22. 07:46 - Prof. Dr. Aszódi Attila

Az extrém magas piaci árak mögött nincs műszaki fundamentum, azt torz közgazdasági folyamatok okozzák. Szó nincs arról, hogy minden erőmű termelési költségei 20-40-szeresre növekedtek volna. Szükséges a piaci mechanizmus átfogó felülvizsgálata.

Karácsony Gergely, Budapest Főpolgármestere 2022. szeptember 20-án nagyon fontos kérdést tett fel (ld. még pl. a 24.hu cikkében is): hogyan lehet, hogy ha a Paksi Atomerőmű – mint közösségi beruházásban megvalósult erőmű – 12 Ft/kWh áron termeli a villamos energiát, akkor a fogyasztók, közöttük önkormányzatok ennek sokszorosáért (az ő példájában 38-szoros áron, 462 Ft/kWh áron) kapják a villamos energiát.

A fenti kérdésfelvetésben nagyon fontos új tartalom van. Egyrészről egyedülálló módon egy magyar zöld politikus elismeri, hogy a paksi atomerőmű fontos szerepet tud játszani a hazai villamosenergia-ellátásban. Emlékszünk időkre, amikor zöld politikusok azt mondták, hogy nincs is szükség az atomerőműre. Mi akkor is azt mondtuk, hogy elvitathatatlanul meghatározó szerepe van Paksnak a hazai áramellátásban. A magam részéről nagyon örülök, hogy a zöld álláspont elérkezett oda, hogy elismeri, szükség van a paksi áramra.

Az is rettentően fontos, hogy a Főpolgármester szerint is a paksi atomerőmű önköltségi áramára 12 Ft/kWh. Igen, a szám helytálló: ha összesítjük az atomerőmű éves kiadásait (benne az üzemanyagra költött, továbbá a majdani leszerelésre és a hulladékkezelésre félretett pénzt is), és ezt az összeget elosztjuk azzal a kb. 15 milliárd kWh villamosenergia-mennyiséggel, amit a paksi atomerőmű egy év alatt előállít, akkor 12 Ft/kWh egységköltséget kapunk.

Hogyan lehet az, hogy ha a Paksi Atomerőmű adja a hazai áramtermelés felét, a hazai fogyasztás kb. harmadát, akkor ilyen alacsony önköltségi áramár mellett mégis ilyen magas a piaci ár? Ez sajnos nem Paks vagy nem a Kormány hibája, hanem a jelenlegi európai és magyar villamosenergia-piaci modell súlyos kudarca: pontosan azt mutatja, amire évek óta újra és újra magam is felhívtam a figyelmet. Az ún. Merit order modell hibás, és olyan torzulásokat okoz, ami ellehetetleníti, hogy az áramtermelés lényegi jellemzőit, például az ellátásbiztonsági aspektusokat és a beruházások hosszú megtérülési idejét figyelembe lehessen venni.

Azt, hogy a jelenlegi piaci modell hibás, régóta lehet tudni, ha máshonnan nem, onnan biztosan, hogy bizonyos nyári időszakokban időnként negatív áramárak is kialakulnak az európai árampiacokon. A negatív áramár egyértelműen egy olyan szimptóma, ami a hibás piaci algoritmusra hívja fel a figyelmet, hiszen az időnkénti negatív áramár egyáltalán nem azt jelenti, hogy olyankor a költségek negatívak lennének. Sokkal inkább arról van szó, hogy az árampiacon jelenleg használt közgazdasági modell nem veszi figyelembe a műszaki törvényszerűségeket és a valós, fizikailag létező erőművi és hálózati eszközök és rendszerek műszaki korlátait.

A Merit order modell lényege, hogy amikor – mondjuk az év egy adott órájában a piacon forgalmazandó villamos energia áráról megállapodnak a szereplők (eladók és vásárlók), akkor az eladásra ajánlatot tevő erőművek (vagy importőrök, kereskedők, esetleg – spekulációs célú – eladható árammal rendelkező szereplők) az eladandó áram árát az ún. határköltség alapján határozzák meg. Azt feltételezik, hogy egy adott erőmű már úgyis működik, és egy további kWh (vagy a piacon inkább MWh, vagyis 1000 kWh) áram ára csak attól függ, hogy ezt az addicionális árammennyiséget mennyiért lehet előállítani (ez az ún. határköltség). Tehát ajánlatadáskor az állandó költségek (az erőmű beruházási költsége, a személyzet fizetésének költsége, stb.) már „ki van fizetve”, így egy addicionális egységnyi árammennyiség költsége csak az annak előállításához szükséges addicionális üzemanyag költségétől függ. Ebben a modellben az az egyik nagy csavar, hogy a megújuló energiaforrások (nap, szél, víz) „üzemanyag-költsége” praktikusan nulla, így amikor a határköltség alapján sorba rakjuk az egyes áramtermelő berendezéseket (ld. a lenti ábrát), akkor a nap és szélerőművek biztosan elől lesznek a sorban, tehát ha termelni tudnak, mert éppen süt a nap és/vagy fúj a szél, akkor az általuk megtermelt áram a piacon biztosan vevőre talál.

meritorder_aa.jpgA jelenlegi árampiaci modell (merit order modell) egyszerűsített sémája
(Aszódi A., Biró B., 2022, CC BY-SA 4.0)

 A merit order modellben sorba rakott erőművek sorrendjét tehát tulajdonképpen az üzemanyag-költségek határozzák meg, így a nap- és szélerőművek után az atomerőművek, majd a szén, továbbá a gáztüzelésű erőművek következnek.

Az adott időszakra (pl. az adott órára) vonatkozó piaci áramár úgy alakul ki, hogy a piacon (áramtőzsdén) megnézik, mennyi vevői igény érkezett az adott órára, és ahol az igény elmetszi a kínálati görbét, ott adódik a piaci ár (ld. az ábrán a piros vonalak metszéspontjában lévő narancssárga pontot).

Itt jön a modellben a következő csavar: az egyes termelők nem akkora árat kapnak a termékükért, amilyen áron ajánlatot tettek az eladásra, hanem a kínálati és keresleti görbe metszéspontjában kialakuló áron adhatja el az ÖSSZES TERMELŐ a felkínált és vevőre talált villamos energiát. Ez a modellben azért szükséges, mert a határköltségen tett ajánlat természetesen nem azt jelenti, hogy az áram előállításának teljes költsége tényleg akkora lenne. A naperőművek üzemanyagköltsége, így határköltsége hiába nulla, az nem ezt jelenti, hogy a naperőművi áram ingyen van, hiszen az erőművet meg kell építeni, ahhoz napelemek, tartószerkezetek, inverter, kerítés, hálózati csatlakozás, dolgozók munkája kell, ami mind pénzbe kerül. A merit order modellben úgy van elképzelve, hogy az erőművek megtérülése azáltal van biztosítva, hogy ha egyes órákban esetleg nem is fedezett az erőművek minden költsége, de hosszú távon végül a bevételek ellensúlyozzák a kiadásokat.

Miért szálltak el most az áramárak? A főpolgármesternek – és sok más szereplőnek, akik ezt a kérdést firtatják az elmúlt hetekben – teljesen igaza van ezzel a kérdésfeltevéssel. És ezen a ponton jön be a képbe Oroszország, a háború és a szankciók hatása.

A merit order modellben kialakuló áramár nyilvánvalóan – az ábrán is látható módon – attól függ, hogy tipikusan hol metszi el a keresleti görbe a kínálati görbét. Az az erőmű, az az áramtermelési mód lesz az ármeghatározó, ahol általában ez a metszéspont kialakul. Az ármeghatározó erőművek pedig manapság a földgáztüzelésű erőművek. Mivel a klímavédelem arra ösztönzi a szereplőket, hogy vezessék ki a szénerőműveket, valamint a sok megújuló erőmű flexibilitást igényel a többi szereplőtől, Európa sok országában, így Magyarországon is a földgázerőművek lettek a kiegyenlítő erőművek, így az általuk előállított áram határköltsége (ami lényegében a földgáznak a hőára) határozza meg, hogy a piacon milyen áron alakul ki a kereslet és kínálat egyensúlya. Márpedig az orosz-ukrán háború és a szankciók az egekbe lökték a földgáz árát, ez pedig magával rángatta fel az egekbe a piaci áramárat is. Természetesen rárakód(hat)nak az ügyre spekulációk is, hiszen az áramtőzsdén nem csak erőművek vagy a nagykereskedőik kereskednek.

Mi lehet a megoldás? Az áram ársapkázása, amit az Európai Bizottság is nemrégiben javasolt, nem oldja meg tartalmilag a problémát, de mérsékli a jelenlegi negatív következményeket. Úgy gondolom, hogy egy új piaci mechanizmus kidolgozása szükséges, ami figyelembe veszi nem csak az erőművek változó költségeit (az áramtermelés határköltségét), hanem a mostaninál direktebb módon a beruházási költségeket, az ellátásbiztonsági és a klímavédelmi költségeket.

Sok a teendő, itt lenne az ideje, hogy a zöld politika is figyelembe vegye a műszaki realitásokat és érdemben lehessen beszélgetni zöld politikusokkal egy olyan energiamixről, amiben a megújulók és az atomenergia tartósan együtt van jelen. Olyan energiapolitikára van szükség, ami minél hamarabb kivezeti a fosszilis energiahordozókat, különösen a kőolajat és a földgázt, aminek esetében Európa nagymértékben vezetékes importra szorul, így rettentően kitett az importfüggőség ellátásbiztonsági és külpolitikai kockázatainak is.  

Meg kell említeni, hogy a villamos energiát nem csak meg kell termelni, hanem el is kell szállítani a fogyasztókhoz, ennek is vannak költségei, ami a végfelhasználóknál (önkörmányzatok, lakosság, ipari szereplők) szintén jelentkezik az árban. Megemlítendő az is, hogy nem minden fogyasztó kapja a villamos energiát áramtőzsdei kereskedelmi ügyletből, ugyanakkor a tőzsdei áramár nyilván fontos indikátor a legtöbb piaci szereplő számára.

Összefoglalva: A jelenlegi extrém magas piaci árak mögött nincs műszaki fundamentum, azt elsősorban torz közgazdasági folyamatok okozzák. Szó nincs arról, hogy minden erőmű termelési költségei 10-20-40-szeresre növekedtek volna. A megoldás ugyanakkor a piaci mechanizmus átfogó felülvizsgálatában keresendő, ami biztosítja a beruházások hosszú távú megtérülését is.

Jó kérdésekre jó válaszokat kell adni, különösen válsághelyzet idején!

 

Köszönetnyilvánítás: A fenti ábra elkészítésében köszönöm Biró Bence segítségét!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aszodiattila.blog.hu/api/trackback/id/tr6817936736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2022.09.22. 21:48:48

Milyen modellt tartana célszerűnek a bloggazda?

na4 2022.09.25. 13:31:00

A szerző árképzésre vonatkozó megjegyzései minden bizonnyal helytállóak, de az alábbi már teljesen helytelen:

„Olyan energiapolitikára van szükség, ami minél hamarabb kivezeti a fosszilis energiahordozókat, különösen a kőolajat és a földgázt, aminek esetében Európa nagymértékben vezetékes importra szorul, így rettentően kitett az importfüggőség ellátásbiztonsági és külpolitikai kockázatainak is. „

Erre mondják azt, hogy ha valakinek csak kalapácsa van, az mindent szögnek lát. Az olaj és a gáz nem csak egy értékes energia hordozó, amiből hő- és villamos energiát lehet előállítani, hanem a petrolkémiai ipar legfontosabb alapanyaga is, amiből milliárdnyi létfontosságú terméket állítanak elő, mint pl. műanyagot, gyógyszereket, műtrágyát, stb. még felsorolni is képtelenség. (És akkor még nem is beszéltünk a közlekedésről, a szállításról.) Hogy a (nem egészen önkéntes) kivonásnak milyen drasztikus és drámai következményei vannak, az jól látszik most Európában, ahol az ostoba, semmihez sem értő politikusok szankciói miatt teljes gazdasági csőd/káosz van és lesz. A kivonás tehát nemhogy segít, de még sokkal nagyobb bajt is okoz. A hangsúly pedig nem a függőségen van (ilyen alapon függök a sarki fűszerestől is, akitől paradicsomot veszek), hanem azon, hogy az olaj és gáz egy rendkívül értékes és sokoldalú nyersanyag, amire a modern világnak igenis szüksége van, akár tetszik, akár nem. Az ostoba nyugat európai politikusok elkövettek egy végzetes hibát: a Szovjetúnió széthullásával és a Varsói Szerződés megszűnésével volt egy történelmi pillanat, amikor kezet kellett volna rázni Oroszországgal és jó gazdasági kapcsolatokat kellett volna kiépíteni velük. Az orosz nyersanyagok és a nyugati know-how összefonódásából létrejöhetett volna egy európai szuper kontinens, ahol soha nem látott jólétben lehetett volna élni. Helyette kaptuk ezt a káoszt, ami most van. Bravo.

Azt, hogy milyen energiaforrást használunk, pedig döntse el a piac és a felhasználók, ne pedig dogmatikus, semmihez sem értő ostoba politikusok mondják meg. Egy országnak az a jó, ha minél többféle energiaforrása van, mert akkor az energia felhasználást optimalizálni lehet. Legyen olaj, gáz, szén, nukleáris, hidro- szél, nap, biomassza, stb. de azt állítani, hogy ezek bármelyike is messze jobb mint a többi, az komplett hülyeség. Az optimalizálást pedig bízzák a mérnökökre, és ne az ostoba politikusok mondják meg a tutit. Ha így lenne, drasztikuson nőhetne, javulhatna az életminőségünk, az életszínvonalunk.

padisah 2022.10.08. 01:23:21

az ábra alapján (meg józan paraszti ésszel is belátható módon) a villamos áram árának a mérsékléséhez arra lenne szükség, hogy az ármeghatározó szerepet betöltő földgáz alapú elektromos áram előállítására ne legyen szükség

vagyis, a kereslet csökkenjen arra a szintre, hogy a földgázt már nem érik el az ajánlatok
vagy, a kínálat többi szereplője legyen képes többet termelni, és ezáltal a földgázig ne jusson el a kereslet

ezt sajnos lehetetlenné teszi, hogy a megújulók rendszerben tartásához egy gyorsan alkalmazkodni képes erőműtípusnak kell üzemelnie, ami praktikusan csak a gáz lehet, tehát még ha csökkentjük is a villamos áram keresletet, a gáz akkor is a rendszerben marad - a megújuló háttereként

ami a kínálat növelését illeti, klímavédelem szempontjából is atomerőművek építése lenne az üdvözítő, vagy a már létező atomerőművek használata... ez vonatkozik pl. a francia atomerőmű állomány újra üzembe helyezésére, hogy az ne pont a kritikus téli és egyben háborús időszakban álljon mondvacsinált okokból, és vonatkozik akár a paksi atomerőműre is, hogy ami ütemezhető karbantartás, azokat lehetőleg a nyári időszakra lehessen tolni, amikor a Dunába kerülő hulladékhő miatt amúgy is fékezni kell a teljesítményen, és rendelkezésre állnak a napelemek

mivel az atomenergia kínálata rövid távon kismértékben növelhető, ezért itt most az energiapolitikának lényegében hátraarcot kell csinálnia, és arra alapozni, ami létezik, és ezek a széntüzelésű erőművek

ezek egyúttal valamivel lassabbak, de azért mégis képesek kiegyenlítő szerepre a meglévő megújuló állomány mellett, és a szén beszerzése/szállítása megoldható tengeren, vasúton, nem igényel vezetékeket, nem köt egy konkrét szállítóhoz (lehet akár teljesen politikailag semleges forrásokat keresni)

a merit orderen alapuló villamos ár képzés problémája, hogy olyan energiatermelők is megkapják a gáz árát is tartalmazó határköltséget*, amelyeknek semmi kapcsolata a gáz árával, tehát abba az irányba kellene lépni, hogy ezek a termelők ténylegesen azt az árat kapják az áramért, amennyit az ajánlatuk alapján kértek érte, a kereskedőnél pedig kiátlagolódnak az alaperőművi és a határköltség árak, a fogyasztók pedig kedvezőbb árat fizetnek - ami így is magasabb mint a korábbi, de nem ilyen extrém módon
süti beállítások módosítása